ارزش انرژی زایی تخم مرغ سبز

ارزش انرژی زایی تخم مرغ سبز

ارزش انرژی زایی تخم مرغ سبز

ارزش انرژی زایی تخم مرغ سبز

تخم مرغ سبز یک منبع غنی از ویتامین ها، املاح و پروتئین می باشد و هرعدد تخم مرغ ۷۶ کیلو کالری انرژی دارد و مصرف یک عدد از آن در روز، باعث تولیدحدود ۳ درصد انرژی مورد نیاز یک زن بالغ و ۴ درصد انرژی مورد نیاز یک مرد بالغ می شود و به عنوان یک ماده غذایی ضروری در برنامه غذایی همه ی افراد قرار دارد.

پروتئین

مهم ترین عضو تشکیل دهنده تخم مرغ سبز پروتئین می باشد. اسیدآمینه های تشکیل دهنده پروتئین تخم مرغ، برای تقویت همه ی اجزای تشکیل دهنده بدن مانند پوست، مو، ناخن و … ضروری می باشد و تخم مرغ سبز در مقایسه با سایر منابع پروتئینی مانند گوشت، لبنیات و حبوبات دارای پروتئین بیشتری می باشد. بنابراین مصرف روزانه تخم مرغ همراه با مواد غذایی که دارای پروتئین کم تری می باشد (مانند نان، برنج و ..)، باعث کامل شدن ارزش غذایی می شود زیرا که حدود نیمی از وزن تخم مرغ را پروتئین تشکیل می دهد که اکثرا در سفیده تخم مرغ و در ماده آلبومین آن قرار دارد.

املاح

املاح تشکیل دهنده تخم مرغ سبز عبارتند از سلنیم، کلسیم، ید، فسفر، آهن، روی و …که تمامی این املاح برای تقویت و سلامتی بدن لازم می باشد. کلسیم موجود در تخم مرغ در رشد و استحکام  استخوان ها و همچنین بهبود عملکرد عصبی بدن نقش دارد. آهن تشکیل دهنده تخم مرغ بر روی هموگلوبین های خون تاثیر بسیاری دارد و برای درمان کم خونی موثر است.

ویتامین

ویتامین های تشکیل دهنده تخم مرغ سبز شامل ویتامین های  B، B6 ، B12 ، A ، D، E ،K و…می باشد. تقریبا می توان گفت اکثر ویتامین های مورد نیاز بدن به جز ویتامین C در تخم مرغ موجود می باشد و به مقدار کافی انرژی مورد نیاز بدن را تامین می کند.

کربوهیدرات

میزان کربوهیدرات تشکیل دهنده تخم مرغ بسیار کم ولی مفید می باشد علاوه بر آن در تخم مرغ هیچ گونه فیبر غذایی یافت نمی شود.

چربی

طبق بررسی های انجام شده ۸/۱۰ وزن تخم مرغ را چربی شامل می شود که بیشتر آن در زرده تخم مرغ قرار دارد و سفیده از مقدار کمتری چربی تشکیل شده است. بر مبنای تحقیقات انجام گرفته شده، ۲۹ درصد اسید چرب تشکیل دهنده تخم مرغ از نوع اشباع، ۱۱ درصد ازنوع اسیدچرب غیر اشباع پلی و ۴۴ درصد نیز از نوع اسید چرب غیراشباع مونو می باشد.

کلسترول

از مواد چرب تشکیل دهنده تخم مرغ، کلسترول و لسیتین می باشد که این دسته از مواد چربی برای عملکرد بهتر سلول های بدن لازم می باشند. زیرا که تاثیر کلسترول تخم مرغ بر بدن برای اجزای تشکیل دهنده مواد چربی می باشد که در لطافت و مرطوبی پوست نقش دارد. همچنین کلسترول در تولید هورمون های جنسی و هورمون های غدد فوق کلیوی نقش دارد. از فواید لسیتین نیز می توان به انتقال چربی خون و تولید انرژی مورد نیاز برای متابولسیم کلسترول اشاره کرد.

مصرف تخم مرغ سبز برای تامین انرژی مورد نیاز همه ی افراد ضروری می باشد اما ورزشکارانی که فعالیت زیاد دارند و بیش از دیگران نیاز به عضله سازی دارند، باید مصرف تخم مرغ بیشتری در برنامه روزانه خود داشته باشند. همچنین کودکان و نوجوانان که در سنین رشد قرار دارند، برای تامین انرژی مورد نیاز خود از تخم مرغ استفاده نمایند. به طور کل مصرف تخم مرغ سبز برای تمام افراد ضروری می باشد و حتی افرادی که کلسترول خون بالا دارند، می توانند ۲ الی ۳ تخم مرغ در هفته مصرف کنند زیرا بیشتر چربی و کلسترول موجود در تخم مرغ به صورت غیر اشباع می باشد و در افزایش کلسترول خون تاثیر جندانی ندارد.

در جدول زیر ارزش غذایی تخم مرغ در هر ۱۰۰ گرم از آن آورده شده است:

میزان کالری  ۱۵۵ میلی گرم میزان پروتئین ۱۳ گرم
میزان چربی ۱۱ گرم ویتامین A %۱۰
میزان کلسترول ۲۷۳ میلی گرم ویتامین C ۰
میزان پتاسیم ۱۲۴ میلی گرم ویتامین B %۵٫۶
میزان سدیم ۱۲۴ میلی گرم آهن
میزان کربوهیدرات ۱٫۱ گرم کلسیم
میزان قند ۱٫۱ گرم منیزیم
میزان فیبرغذایی ۰

خربد تخم مرغ هایی که بدون دخالت دست و به صورت مکانیزه تولید می شود، همانند تخم مرغ سبز پورعلی برای همه ی افراد توصیه می شود، زیرا مجتمع تولیدی تخم مرغ سبز پورعلی با تکیه بردانش روز اقدام به تولید تخم مرغ بدون آنتی بیوتیک می نماید. تخم مرغ سبز پورعلی به صورت پی در پی مورد کنترل سازمان دامپزشکی کل کشور قرار می گیرد تا از لحاظ میکروبی بررسی شود، پس در بهداشتی بودن این نوع تخم مرغ هیچ شکی وجود ندارد. بنابراین می توانید برای خرید عمده تخم مرغ با نمایندگی تخم مرغ استان خود هماهنگی لازم را داشته باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *